Asset Publisher Asset Publisher

Sygnaliści

czyli osoby zgłaszające naruszenia prawa

Celem przyjęcie niniejszej procedury jest:

  1. Wypełnienie obowiązków zawartych w ustawie o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.
  2. Promowanie wśród pracowników zgłaszania naruszeń prawa i innych wyszczególnionych nieprawidłowości poprzez wewnętrzne kanały zgłoszeniowe.
  3. Ochronę sygnalistów przed wszelkimi działaniami odwetowymi, zarówno ze strony przełożonych, współpracowników, jak i wszystkich innych osób.
  4. Stworzenie bezpiecznego środowiska pracy poprzez zapewnienie pracownikom możliwości bezpiecznego kontaktu z pracodawcą w sytuacjach, które wymagają jego reakcji.
  5. Wykrywanie naruszeń prawa i innych nieprawidłowości w celu ochrony interesu publicznego, interesu osób pokrzywdzonych oraz interesu i dobrego wizerunku pracodawcy.

Kto może zostać sygnalistą?

  1. pracownik,
  2. pracownik tymczasowy,
  3. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  4. osoby, które przestały już świadczyć pracę.
  5. kandydaci do pracy,
  6. stażysta, wolontariusz, praktykant,
  7. członek organu zarządzającego lub nadzoru,
  8. przedsiębiorca - usługodawca i dostawca, z którym Nadleśnictwo Kartuzy łączy umowa,
  9. osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem Nadleśnictwa Kartuzy.

 

W jakich sytuacjach następuje zgłoszenie?

Zgłoszenia mogą dotyczyć naruszeń prawa dotyczących:

  1. korupcji;
  2. zamówień publicznych;
  3. usług, produktów i rynków finansowych;
  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  6. bezpieczeństwa transportu;
  7. ochrony środowiska;
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  11. zdrowia publicznego;
  12. ochrony konsumentów.
  13. ochrony prywatności i danych osobowych;
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.

Sposoby dokonywania zgłoszeń

Zgłoszenie drogą mailową: zgłoszenia można dokonać wysyłając wiadomość mailową na adres sygnalista.kartuzy@gdansk.lasy.gov.pl

 

 lub wysyłając list na adres:

Nadleśnictwo Kartuzy, ul. Nadleśniczego Sobiesława Mościckiego 4, 83-300 Kartuzy

przy czym, zgłoszenie powinno być umieszczone w dwóch kopertach, w zewnętrznej i wewnętrznej z tym, że zewnętrzna koperta powinna być zaadresowana na „Nadleśnictwa Kartuzy”, natomiast wewnętrzna koperta, w której należy umieścić zawiadomienie powinna być zaadresowana: „Zgłoszenie sygnalisty. Do rąk własnych. Nie otwierać”.

Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpoznawane, a nadesłane dokumenty niezwłocznie niszczone.