Asset Publisher
Sygnaliści
czyli osoby zgłaszające naruszenia prawa
Celem przyjęcie niniejszej procedury jest:
- Wypełnienie obowiązków zawartych w ustawie o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.
- Promowanie wśród pracowników zgłaszania naruszeń prawa i innych wyszczególnionych nieprawidłowości poprzez wewnętrzne kanały zgłoszeniowe.
- Ochronę sygnalistów przed wszelkimi działaniami odwetowymi, zarówno ze strony przełożonych, współpracowników, jak i wszystkich innych osób.
- Stworzenie bezpiecznego środowiska pracy poprzez zapewnienie pracownikom możliwości bezpiecznego kontaktu z pracodawcą w sytuacjach, które wymagają jego reakcji.
- Wykrywanie naruszeń prawa i innych nieprawidłowości w celu ochrony interesu publicznego, interesu osób pokrzywdzonych oraz interesu i dobrego wizerunku pracodawcy.
Kto może zostać sygnalistą?
- pracownik,
- pracownik tymczasowy,
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- osoby, które przestały już świadczyć pracę.
- kandydaci do pracy,
- stażysta, wolontariusz, praktykant,
- członek organu zarządzającego lub nadzoru,
- przedsiębiorca - usługodawca i dostawca, z którym Nadleśnictwo Kartuzy łączy umowa,
- osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem Nadleśnictwa Kartuzy.
W jakich sytuacjach następuje zgłoszenie?
Zgłoszenia mogą dotyczyć naruszeń prawa dotyczących:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów.
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
Sposoby dokonywania zgłoszeń
Zgłoszenie drogą mailową: zgłoszenia można dokonać wysyłając wiadomość mailową na adres sygnalista.kartuzy@gdansk.lasy.gov.pl
lub wysyłając list na adres:
Nadleśnictwo Kartuzy, ul. Nadleśniczego Sobiesława Mościckiego 4, 83-300 Kartuzy
przy czym, zgłoszenie powinno być umieszczone w dwóch kopertach, w zewnętrznej i wewnętrznej z tym, że zewnętrzna koperta powinna być zaadresowana na „Nadleśnictwa Kartuzy”, natomiast wewnętrzna koperta, w której należy umieścić zawiadomienie powinna być zaadresowana: „Zgłoszenie sygnalisty. Do rąk własnych. Nie otwierać”.
Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpoznawane, a nadesłane dokumenty niezwłocznie niszczone.